|
Lisl Ponger, ur "Passages", 1996 |
|
Lisl Ponger PASSAGES 21 september-2 november Vernissage torsdag 21 september
Den österrikiska filmaren Lisl Pongers verk “Passages” kretsar kring två i grunden olika upplevelser av resandet; resandet som turism och som ofrivillig flykt undan förtryck. Medan det visuella materialet, som består av amatörfilmer i super 8 format, berättar om spännande turistresor i exotiska delar av världen talar verkets olika berättarröster om flyktens osäkra tillvaro. De olika lagren av fragmentariska berättelser och korta filmsekvenser som återkommer bildar en spegelbild av ett Europas kollektiva minne av kolonialism och förtryck. Lisl Pongers verk kan sägas vara en slags språkforskning. Hon arbetar ofta med arkivmaterial och med research som konstnärlig metod. I sitt konstnärliga arbete har hon intresserat sig för hur koloniala strukturer och maktmönster tar sig uttryck i den visuella kulturen. I “Passages” undersöker hon den koloniala blicken och kopplar den västerländska synen på det främmande och den "andre" till Europas historia och den främlingsfientlighet som i olika former inom och utom Europas gränser fortfarande är en del av vår kultur. Lisl Ponger deltar i Xposeptembers öppningsseminarium på ABF 23-24 september. “Passages”, by Austrian filmmaker Lisl Pongers, evolves around two profoundly different forms of travelling, travelling as tourism and as escape from oppression. While the visual material, which consists of amateur films in super 8 format, tells a story about exiting tourist travel to exotic parts of the world, the different voices in the film recalls the uncertain life of involuntary emigration. The different layers of recurrent fragmented stories and short film sequences mirrors Europe's collective memory of colonialism and oppression. Lisl Pongers work could be described as examinations of the visual language. Archive material is often used as a starting point and she describes her artistic method as research. The main focus of her work is an investigation of how the colonial heritage and its power structures are manifested in contemporary visual culture. In “Passages”, the colonial gaze is linked to the western views on the foreign and "the other", to European history and the xenophobia, which in different forms still is a part of our culture, both within the borders of Europe and in other parts of the world. Lisl Ponger participates in the opening seminar of Xposeptember at ABF 23 - 24 September.
|
| |
|