|
Petra Lindholm, Reported Missing, 2003
|
|
HIT THE NORTH: INTE LÄNGRE SAMMA PLATS 63 min film och video på Cinemateket Stockholm 11 oktober, kl 19.00
Talar man om en avgränsning, som till exempel Europa, inbjuder man till funderingar över det som är utanför gränsen, eller det som rör sig på den. Urvalet visar filmer där faktiska och konstruerade gränser undersöks. Resor görs till geografiska platser, inre landskap genom världar av känslor. Khaled D. Ramadan tillägnar sin film dem som är fångna i sina ursprungsländers identiteter, Lina Selander visar ett landskap filmat under två nattliga resor där utsträckningen tid är bortreducerad och enbart en meditativ yta kvarstår. I Reported Missing byggs känslor av saknad upp efter det som lämnas, medan Andrea Lange intensifierar rörelsen i tid och rum inför avresan. Mai Hofstad Gunnes gör en nedmontering av stadens och nationens symboler och utvecklar en fiktiv profetia. Jesper Fabricius tar utgångspunkt i platser under förvandling, det isländska landskapet och byggarbetsplatser, och utvecklar en bildpoesi i det cinematografiska språket. Spoon Jackson går med hjälp av poesin över fängelsemurarnas gränser. Text: Gunnel Pettersson Translated by Åsa Sandzen Deltagare/participants: Khaled D. Ramadan, Trap Lina Selander, Inner Pond Petra Lindholm, Reported Missing Mai Hofstad Gunnes, One day all towers and spires will take off (The City Hall) Andrea Lange, Movements in Sleep Jesper Fabricius, Language is the House we Live in Michel Wenzer, Three Poems by Spoon Jackson Hit The North: No longer the same place If one speaks about borders, such as Europe, it invites reflections on that outside of the border, or moving on it. The selection presents films investigating actual and constructed borders. Journeys are made to geographical places, inner landscapes through worlds of emotions. Khaled D. Ramadan dedicates his film to the people trapped in the identities of their countries of origin, Lina Selander shows a landscape filmed during two nocturnal journeys, where the extension in time is reduced and only a meditative surface remains. In Reported Missing, feelings of loss arise after what is left behind, while Andrea Lange intensifies the movement in time and space before the departure. Mai Hofstad Gunnes dismantles the symbols of the city and the nation, and constructs a fictitious prophecy. Jesper Fabricius uses sites under construction as a starting point, the Icelandic landscape and construction sites, and develops a poetry of images within cinematographical language. Spoon Jackson transgresses the borders of the prison walls with the help of poetry. Text: Gunnel Pettersson Translated by Åsa Sandzen
|
| |
|