|
Conrad Brolin, Fransson skottar snö, 1958
|
|
Utställningsproducenter: Roy Andersson, Kalle Boman och Stig-Åke Nilsson från Studio 24 SVERIGE OCH FÖRINTELSEN Utställningen pågår under hela 2006
Herr Fransson skottar snö utanför ett hus i Virserum, Småland i slutet av 50-talet. Har det med Förintelsen att göra? I Forum för levande historias lokaler får besökarna en möjlighet att själva fundera över Fransson och andras koppling till Förintelsen, det arv den lämnat efter sig och dess bäring för framtiden. År 2005 var det sextio år sedan andra världskriget tog slut. Sverige var aldrig en krigförande part, men vårt agerande innan och under kriget bidrog till skeendet. Projektet Sverige och Förintelsen är ett försök att komplicera den ofta förenklade bilden av Sverige som en neutral och isolerad ö i det krigshärjade Europa. Det är filmregissören Roy Andersson, Kalle Boman och Stig-Åke Nilsson som tillsammans med medarbetare från produktionsbolaget Studio 24 producerat utställningen om Sverige och Förintelsen på uppdrag av Forum för levande historia. Utställningen, som i sin karaktär är poetisk ska ses som ett debattinlägg och består av dokumentära texter, bilder och installationer. Syftet är att få besökarna att reagera och vilja gå vidare för att själva söka mer fakta. Mr Fransson is standing outside a house in Virserum, south –west Sweden, shovelling snow in the late 1950s. What has that got to do with the Holocaust? At the Living History Forum´s exhibition hall visitors have the opportunity to consider how Fransson and others are linked to the Holocaust, its legacy and its repercussions on the future. In 2005, it was sixty years since the end of the Second World War. Although Sweden never fought in the war, our actions before and during the war nevertheless contributed to developments. The project Sweden and the Holocaust is an attempt to add complexity to the often simplistic image of Sweden as a neutral, isolated island in the midst of a war-racked Europe. Film director Roy Andersson, Kalle Boman and Stig-Åke Nilsson together with people at the production company Studio 24 produced the exhibition on Sweden and the Holocaust on behalf of the Living History Forum. The mood of the exhibition is poetic and should be seen as a contribution to the debate, consisting of documentary texts, pictures and installations.
|
| |
|