|
Nygårds Karin Bengtsson, Room 301, 2005 |
|
Nygårds Karin Bengtsson 301 306 19 september-1 december
Nygårds Karin Bengtsson, utbildad vid Konstindustriella Högskolan/UIAH, avdelningen för fotografikonst i Helsingfors, Finland (1997 - 2003), har sedan slutet av 90-talet medverkat i utställningar främst i Sverige och Finland. I hennes fotografiska arbete iscensätter hon människor och objekt i avgränsade bildrum. Arbetet kretsar kring människans förhållande till tid och rum, och bilderna kan sägas vara en iscensättning av minnets historia. Eller av det som blir kvar av det. Fragmentariska berättelser, enaktare, isolerade scener, människor utan namn och platser utan adresser. ”Woman by White House”, ”Man in Sunset”, ”Sleeping Boy”, ”Girl by Brook” eller en ung man ”Sitting in White Room”. I utställningen ”301 306” på Liljevalchs konsthall - Blå Porten, möter vi en kvinna i ett hotellrum. Eller är det en kvinna i två olika rum, eller två olika kvinnor i ett rum? I ett ljust rum, eller i ett mörkt rum? En kvinna i vit underklänning, eller en kvinna i svart klänning? Är det ditt minne du ser, eller föreställningen om ditt minne? Din historia eller min? Vems berättelse får rum, vems rum blir historia? När blir en händelse ett minne, ett minne en berättelse? Allt ser alltid annorlunda ut. Allt händer samtidigt. I ”Room 301” och ”Room 306”. Nygårds Karin Bengtsson, MFA in photography from the University of Art and Design/UIAH, Helsinki, Finland (1997 - 2003), has participated in exhibitions mainly in Sweden and Finland since the late 90s. In her photographic work, she stages people and objects in defined frames. The work revolves the modern man’s relationship to time and space, and her images could be seen as staged histories from the memory of the past. Or that which remains of it. Fragmentary stories, one-acts, isolated scenes, people without names and rooms without addresses. “Woman by White House”, “Man in Sunset”, “Sleeping Boy”, “Girl by Brook” or a young man “Sitting in White Room”. In the exhibition “301 306” at Liljevalchs konsthall - Blå Porten, we get introduced to a woman in a hotel room. Or is it a woman in two different rooms, or two different women in one room? In a light room, or in a dark room? A woman in a white slip, or a woman in a black dress? Is it your memory you see, or the idea of your memory? Your story or mine? Whose story will be given room, and whose room will be history? When does a daily experience turn into a memory, and a memory into a story? Everything always looks different. Everything happens at the same time. In “Room 301” and Room “306”.
|
| |
|