|
Ericssons telefonfabrik på Telefonplan
|
|
Andreas Mangione, Karl Larssson, Johan Lund, Per Nyström, Saga-Marie Perers, Ellen von Zweigbergk OFÖRMODAT MÖTE 15 september - 25 september
”Det oförmodade mötet mellan ett paraply och en symaskin på ett obduktionsbord.” Bretons förklaring av surrealismen har blivit klassisk. Fotografiets förmåga att i samma bildruta förena personer, företeelser och ting vars vägar slumpmässigt korsas i tid och rum, gör tekniken till surrealismens perfekta verktyg. Likheten med verkligheten knuffar oss ytterligare en bit fram i vår tvångsmässiga strävan att krama mening ur bilder. När nu Konstfack flyttat från Valhallavägen till Telefonplan, uppstår ett oförmodat möte mellan två företeelser som, i alla fall ytligt sett, inte har något med varandra att göra. Konsthögskolan och telefonfabriken. Platsen är gemensam. Det är förutsättningarna för utställningen ”Oförmodat möte”. Den första på Konstfack i den före detta fabriken. I bakgrunden löper svartvita fotografier från Konstfacks och Ericssons arkiv. Aktivitet och mål är samma som idag. Förfluten tid är den gemensamma nämnaren. Utifrån detta har Aida Cherehghosha, Karl Larsson, Johan Lund, Andreas Mangione, Per Nyström, Saga-Marie Perers och Ellen von Zweigbergk (alla studenter vid Institutionen för Konst på Konstfack) gjort tillägg, kommentarer och bearbetningar. ”The unexpected ecounter between the umbrella and the sewing machine on the autopsytable.” André Breton’s description of surrealism is a classic. Photography’s ability to, in the same picture, merge together people, things and occurences which randomly collides makes it a perfect tool for surrealism. The likeness with real life pushes us further in our almost obsessive urge to squeeze meaning out of pictures. Konstfack’s move from Valhallavägen to Telefonplan creates an unexpected encounter between two occurences which, at least at first glance, doesn’t have anything to do with each other. The academy of fine arts and the telephone factory. They have the place in common. These are the conditions for the exhibition ”Unexpected encounter”. The first at Konstfack on its new location at Telefonplan. Photographies from the archives of Konstfack and Ericsson form the background. The past is the mutual reference. The artists who take part in the show; Aida Cherehghosha, Karl Larsson, Johan Lund, Andreas Mangione, Per Nyström, Saga-Marie Perers and Ellen von Zweigbergk (all students at the Department of Fine Arts at Konstfack) have used these facts and pictures as starting points for works, comments, and additions.
|
| |
|